Anette Abrahamsson og Maria Finn: Allusion

Anette Abrahamsen. Hund 1 & 2. 2012

 

Maria Finn. T-shirt 1 & 2. 2012

 

 

 

 

 

Anette Abrahamsson. Still life. 1-5

 

Maria Finn. Grå 7. 2012

Maria Finn. Grå 8. 2012

Lydværk: Maria Finn. Allusion Antechamber Session. Lyd optaget på stedet.

 

Overviews:

 

 

 

 

Til udstillingen ”Allusion” på Antechamber har Abrahamsson og Finn taget udgangspunkt i andre steder, og selve stedet, for at skabe en antydet fortælling. Med antydningen ønsker kunstnerne at skabe en narration, hvor karakteren stadigvæk er nærværende, men trukket tilbage, og hvor det er sammenstødet mellem to forskellige steders materialitet, Mallorcas planter og Antechambers rum, som formidler en uudtalt historie.

På udstillingen viser Abrahamsson en serie akvareller, som er lavet i løbet af et månedslangt ophold på Mallorca i august i år. Tørrede planter, græsstrå, nødder, blomster, en ventilator er alt sammen motiver fra denne plads som nøgternt er gengivet med alle sine detaljer på papirets ellers rene flade. Alle disse artefakter er indsamlede på et specifikt sted, men uden et ønske om at formidle netop dette steds fauna, men med blik for det oversete, en nærlæsning af noget så tæt på, at man ikke ser det. Med sit studie af det udvalgte materiale formidler Abrahamsson en læsning af det oversete i de nære omgivelser.

Finn har taget udgangspunkt i Antechamber som sted, og har efter fotografier, taget på stedet, fremstillet tegninger, som på en gang gengiver motivet eksakt, og samtidig abstraherer det. Disse detaljerede blyantstegninger registrerer med gråtoner både sten og græs samt skitser og noter til andre værker, som kunstneren har registreret på stedet med sit kamera. Disse tegninger kompletteres med et lydværk, som tager udgangspunkt i rummets egne lyde – som forstørres op og arrangeres sådan, at det stadigvæk er en dokumentation, men samtidig peger mod en anden sammenhæng; akvarellernes og tegningernes antydede narration.

Fraværet af en karakter formidler Finn gennem et par fotografier, som nærlæser slitagen på en sort T-shirt ved albuerne, som detalje, uden at vise resten af personen. Abrahamsson viser to malerier af en hund – samme motiv, som i kraft af gentagelsen, formidler en anden form for nærlæsning.

Anette Abrahamsson er billedkunstner og professor ved Malerskole 2 på Det Kgl. Danske Kunstakademi. Hun er svensk, bosat i Danmark og havde sit danske gennembrud i 1980′erne, som en del af den unge, vilde ”Kniven på hovedet”-generation. Efter 80’ernes metamaleri har hun arbejdet videre med appropriationer af den moderne malerkunsts stereotyper og udviklet en egen form for konceptuelt maleri. Hun har tidligere undervist på Konsthögskolan i Malmö (1995 – 2001) og Det Fynske Kunstakademi i Odense (2001 – 2006). Abrahamsson har deltaget i en række udstillinger i ind- og udland og er repræsenteret på adskillige museer i Sverige og Danmark.

Maria Finn er billedkunstner, uddannet ved Det Kongelige Kunstakademi (1991 – 97), hvor hun også skrev Ph.D.-afhandlingen ”Billeder mellem ordet og filmen” (2007 – 2010), som analyserede bl.a. still-billedets fortællende og stedsbestemmende funktion i film. Finn har gennem årene arbejdet især med tegning og fotografi og siden 2007 med video. Hun har deltaget i og kurateret en række væsentlige udstillinger i ind- og udland, og er udgiver af Plum Velvet. Finn er født i Göteborg, men bor og arbejder i København.

 

Fotograf : Jan Søndergaard

 

Projektet er støttet af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg.